Menu
MENU

Slik kommer du i gang med terrengløping

Har du lyst å utforske naturen gjennom løping? Les hvordan du får større glede av mulighetene der du er.

Tekst: Bjørnar Eidsmo
07.11.2017

Løper i skog.
Foto: Emil Johan Oliver

I vårt langstrakte land finner du gøyale stier overalt. Naturen rundt oss har en utrolig variasjon. Du kan løpe under fargerike løvtrær, i mektige furuskoger, langs fine vann og på kyststier i fjæra. Du kan oppsøke bynære marker, vide fjell, buldrende elver og frodige daler.

Jakten på morsomme opplevelser vil lokke deg ut på små og store eventyr. Ditt nærmiljø blir en boltreplass du ser med nye øyne. Med enkelt utstyr kommer du deg frem overalt – hele året. Etterhvert takler du alle underlag og utfordringer naturen kan by på.

Samtidig som løpingen gjør deg sprekere får du energi, stress forsvinner og du holder deg friskere. Kan det bli bedre?

Venner som er ute å løper i skogen.

10 tips til deg som vil utforske naturen gjennom løping

Her har jeg samlet noen erfaringer basert på årevis med stimoro:

1. Få oversikt over områder med fine stier nær deg

Som fersk terrengløper utforsk først stier i områder som er lett å finne frem i. Planlegg med kart og ha kartapper tilgjengelig på mobilen. Se etter noe på kartet du kan kjenne igjen ute og som er gøy å oppsøke. Det kan være vann, bekker, høyder, rygger, gruver, stikryss og betjente hytter. Følg merkede stier og ta sidespor fra dem når du føler deg trygg på det. Prøv deg frem og se hva som skjer.De gøyeste stiene er jo gjerne de umerkede. Grunnen er først og fremst at de er mindre slitt. Nysgjerrigheten din kan bli belønnet av fantastiske løpestier og spesielle opplevelser. Andre ganger forsvinner de umerkede stiene i løse lufta. Da må du ta et valg. Skal du snu eller fortsette til en sti dukker opp igjen?

Står du fast kan kartapper hjelpe deg å finne retning og bedre stier i nærheten. Husk nødlader til mobilen, og at du kan havne i områder uten dekning. Papirkart i 1:25.000 eller 1:50.000 er også en god investering. Slik får du oversikt og inspirasjon under planlegging og gjennomføring av turer.

Eksempler på digitale stikart:

Ut.no fra DNT: Kart over merkede stier, oversikt over hytter og forslag til turer i hele Norge. Finnes også som mobilapp.

Oslofjorden.com: Merkede kyststier langs hele Oslofjorden fra Strømstad i øst til Langesund i vest.

Kartverket.no: Planlegg turer og skriv ut papirkart. Finnes også som mobilapp.

Turkompisen.no: Planlegg turen med spesialsydde kart. Last ned kart til mobilen til offline bruk.

Movescount fra Suunto: Stikart for hele verden. Funksjonen “heatmap” viser deg hvor mye de ulike stiene blir brukt. Det er nyttig nå som snøen kommer. Finnes også som mobilapp.

2. Skaff deg sko til terrengløping

Spesielt når det er vått er gode terrengsko avgjørende for løpegleden. Riktig passform til dine føtter og et grep tilpasset naturen du vil løpe i er det viktigste. Pass på at hælen sitter godt i skoen og at du har litt plass foran tærne. For trange sko vil legge et for stort press på tåneglene nedover bakker. Finn en butikk med folk som har god kompetanse på terrengløping og tid til å hjelpe deg. Før du drar dit tenk gjennom hva slags underlag du ønsker å løpe på.

3. Bruk funksjonelle klær som puster, isolerer og beskytter

Kle deg lagvis etter vær og temperatur. På beina kan du løpe med shorts til langt ut på høsten. Etter hvert trenger du en løpebukse. Innerst på overkroppen bruker du et plagg som frakter fuktigheten bort.

Luft varmer som kjent. Nå er en langermet trøye i ull, eller en blanding av ull og syntetisk stoff, bra å bruke. Et isolerende mellomlag er kjekt å ha utenpå. Dette kan være ytterste plagg. Om det blåser eller regner trenger du en jakke som beskytter mot vind og regn. Det kan du bruke som et tredje lag, eller som erstatter for mellomlaget.

På hodet er det lurt med en caps eller en lue. Halsen kan du dekke med en såkalt “buff”. Hansker til hendene, som er lette å pakke bort, er også smart. Når det gjelder sokker er det mange ulike preferanser. De bør ha litt høyde som hindrer barnåler og rusk å komme ned i dem. Sokker med ull isolerer godt om de blir våte. Unngå for tykke sokker som gjør at skoene blir trange.

4. Magebelte og løpesekk

Du ønsker i minst mulig grad å merke ting du har med deg. Det skal ligge i ro uten å lage lyd eller riste. Derfor er et magebelte med plass til mobil, nøkler og bankkort nyttig på korte turer. På lengre turer er en type sekk som kalles en løpevest helt super. Den sitter tett på kroppen og har plass til drikke, mat, tørre klær, kart, førstehjelpsutstyr og andre ting som er kjekt å ha med.

5. Finn en løpevenn

Det er kjekt å løpe alene i sitt eget tempo. Samtidig er det også fint å løpe sammen med andre. Da blir du motivert til å komme deg ut og har noen å dele fine opplevelser med. Få med kjæresten din, naboen, en kollega, en venn eller noen du ikke kjenner enda. Søk etter løpegrupper i sosiale medier, eller start en selv.

6. Bli inspirert

Følg løpere, venner og bedrifter som lager godt innhold om terrengløping på Instagram, Facebook og Youtube. Les magasiner, bøker, nettsider og blogger om terrengløping. For deg som bor i Osloområdet er oslosti.no et godt tips for å teste nye løpeturer.

Bli med i løpegrupper på facebook. Et eksempel på en slik facebookgruppe er Stiløperbanden. Den startet jeg selv for å finne flere som er glad i terrengløping.

Tjenester som Strava er populære blant terrengløpere. Med mobilappen fra Strava eller en GPS-klokke kan du logge dine turer. Du kan konkurrere mot deg selv eller andre på såkalte segmenter. De finner du i tjenesten etter at du har løpt. Du kan følge med på hva dine venner gjør og se hvor andre rundt deg løper.

7. Høsten er fin for løping

Nå kan du dra ut i forfriskende høstluft og et mylder av farger. Om det blir frost i bakken kan stier og terreng bli enda bedre å løpe på. Myrene gjør deg ikke lenger våt, og får deg lett videre. Dersom det kommer et tynt snølag vil det jevne ut røtter og stein i stiene slik at du får enda bedre flyt.

8. Skaff deg en god hodelykt

Med en god hodelykt kommer du deg ut i naturen selv om det er mørkt. Min erfaring er at lykten bør ha en lysstyrke på minimum 300 lumen. Husk å lade den på forhånd eller ta med ekstra batterier.
Person som leser kart.

9. Meld deg på en konkurranse

I Norge finnes fantastiske terrengløp på alt fra fem til flere hundre kilometer. Hva skjer rundt der du bor? Søk etter terrengløp på nettet og spør folk rundt deg. En konkurranse motiverer deg til trening, er en anledning til å oppleve flott natur og til å bli kjent med andre løpere.

10. Unngå skader

Løp korte turer i enkelt terreng og rolig tempo i starten for å styrke musklene. Om du er uerfaren, eller ved sesongbytter fra ski og annen idrett, kan du begynne med turer på fra fire til åtte kilometer. Øk lengde og tempo gradvis. Prøv deg på mange underlag. Lytt til kroppen. Husk å hvile og restituere nok om du har løpt hardt. Ta tåhev når du pusser tennene.

Bruk korte skritt. Gå når det blir bratte stigninger. Det er mer skånsomt å løpe oppover enn nedover. Har du utfordringer med beina kan du løpe opp og gå ned. Du kan også løpe opp til steder der du kan kollektivtrafikk ned igjen.

Du vil bli flinkere til å unngå fall jo mer erfaren du blir. Noen tips på veien skal du få. Det er en fordel å ha plass til å se noen meter foran deg. Hold derfor litt avstand til andre du løper med. Følg med og se fremover. Konsentrer deg om hvor du skal sette beina og analyser hele tiden underlaget. Er det glatt? Er dammen dyp? Vil myra gi etter? Kan steinen rulle?

Om du sklir er det bedre å fortsette enn å forsøke å bråstoppe. Ved hjelp av korte trinn, å ta armene ut og ved å holde tyngdepunktet fremover kan du hente deg inn.

Noen ganger klarer vi ikke å unngå å treffe bakken. Å ta imot et fall med strake og åpne armer anbefales ikke. Det er en kjent årsak til skader innenfor mange aktiviteter. Øv heller inn en refleks der du får tyngdepunktet ned, knytter nevene, tar armene inn til brystet og ruller rundt en skulder. Denne refleksen vil kunne hjelpe deg i mange flere situasjoner enn ved løping. Bevegelsen kommer ikke av seg selv, og du rekker ikke å tenke på å gjøre den riktig om du faller. Du må øve på den. Det kan du gjøre et sted det er mykt underlag.

Kom i gang

Jeg håper disse tipsene inspirerer og ikke ble i overkant. Å løpe i naturen er en enkel form for friluftsliv som gir deg mye glede. Det er bare tråkke over dørstokken. Prøv en sti som frister. Legg byen bak deg. God tur!

 

Turhilsen,
Bjørnar Eidsmo